måndag 14 april 2014

Utrustning

Inlägget där jag försöker sammanfatta allt på (och av) nätverket här hemma.


All trafik som ska in och ut från mitt nätverk kommer passera en Ubiquiti EdgeRouter Lite. En kraftfull men billig router för trådat nätverk. Försöker man komma åt min websajt kommer man också behöva passera en Palo Alto Networks PA-200. Inte fullt så billig men ack så kraftfull.

Trafik som ska in eller ut passerar också minst en och ibland två HP ProCurve. Min distributionsswitch är en 1810G-24 och jag har en 2510-24 och en 2610-24 bakom den.

Jag har VMware ESXi rullande på en HP ProLiant microserver N54L, den kör i dagsläget fyra virtuella maskiner, två linux-baserade och två Windows-baserade. Här har jag bland annat min vanliga websajt och min interna DNS.

Jag har en fysisk maskin med Core2Quad som kör Plex Server som står för utdelning av media både till mig, familj och vänner.  Filer ligger i sin tur på en NAS från Synology, 1812+.

Den vanligaste klienten här hemma är en iPad, alla i familjen har varsin men alla har olika modeller, iPad 4( frugan), iPad mini (min son) och iPad mini med retina (jag). Då och då syns även iPhones, Macbook Air, Thinkpad X61s, Wii U, en blurayspelare och diverse Android-enheter.

Det trådlösa kommer, även det, från Ubiquiti och är i dagsläget en UniFi. Det är alltså en dedikerad accesspunkt utan andra uppgifter.

Bland de mer exotiska grejorna på nätet är en HWg-STE som mäter temperaturen i mitt rack, en AdTrap som tvättar annonser för enheter som saknar Adblock, en Cubieboard 1, en Cubieboard 2 och några Raspberry Pi.

Saker jag har men som ännu inte är riktigt igång eller av andra skäl är avstängda: Wandboard Dual, Cubietruck, Beaglebone Black, Sun Ultra 10 (SPARC), HP c3750 (PA-RISC) och förmodligen någon grej jag glömt. :)

Pust, pes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar