lördag 5 april 2014

Monitorering och (gratis) larm i Nagios

På jobb har jag två huvudsakliga sätt att skicka larm när något går snett i vår miljö: e-post och SMS.

Redan från start är e-post-larm konfigurerade i Nagios, så där behöver man inte lägga ner någon möda, SMS-larm är inte heller speciellt svårt att få till. På den virtuella maskinen med Nagios skickar jag ut SMS via en web-sida via en URL jag bygger utifrån Nagios larm. På Raspberry Pi-maskinen har jag en 3G-dongle och direkt åtkomst till telenätet och gör det den vägen.

Men SMS gör att man måste ha ett abonnemang och betala för så för min hemmiljö letade jag gratisalternativ och hittade ett i Pushover. Man registrerar sig på sajten och skaffar appen för sin telefon och/eller platta. Man får unika nycklar när man registrerar sig på Pushover och man använder dem i Nagios för att skicka meddelanden.


Kommando-definitionerna jag använder ser ut så här:
# 'pushover notification' command definition
define command {
        command_name    host-notify-by-pushover
        command_line    /usr/lib/nagios/plugins/notify_by_pushover.sh -u DinPushoverAnvändarnyckel -a DinPushoverApplikationsnyckel -t "Nagios" -m "$HOSTNAME$:$HOSTSTATE$"
}
define command {
        command_name    service-notify-by-pushover
        command_line    /usr/lib/nagios/plugins/notify_by_pushover.sh -u DinPushoverAnvändarnyckel -a DinPushoverApplikationsnyckel -t "Nagios" -m "$HOSTNAME$ - $SERVICEDESC$ : $SERVICESTATE$. Additional info: $SERVICEOUTPUT$"
}

Scriptet som utför magin hittade jag hos jedda.me som definitivt är läsvärd om man håller på med Mac OS X och/eller Nagios.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar