torsdag 10 april 2014

PA-200

Jag fick ytterligare en brandvägg från Palo Alto Networks i morse: PA-200.

Det är den minsta brandväggen dem gör men hela deras sortiment från den här lilla saken till monstret som är PA-7050 använder samma programvara. PA-200 är naturligtvis långsammare men har i övrigt samma funktionalitet som vilken brandvägg som helst från Palo Alto Networks.


Jag har köpt in dem för att vi ska köra IPv6-trafik igenom dem. Men det projektet är en bit in i framtiden, under tiden använder jag den för att bli mer familjär med gränssnittet. Rakt ur lådan är den konfigurerad med två gränssnitt som "virtual wire" med trust- och untrust-sidor. Den agerar alltså som en transparent brandvägg direkt. Så jag har kopplat in den just så på min webserver här hemma, dels ger det mig gott om tid att utforska den och dels får den riktig trafik (iofs IPv4) att jobba med. Åtminstone till IPv6 rullar igång senare i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar