onsdag 4 juni 2014

OS X 10.10

Jag gillar Linux och Unix vilket i sin tur medför att jag gillar OS X, Apples Unix-operativsystem.


Jag kommer från DOS och OS/2, jag var sen Windowsanvändare men har naturligtvis använt Windows en hel del. Jag plockade tidigt upp Coherent och Linux men var väldigt sen på bollen när det gäller Mac.

Det var först 2006, när Apple släppt sina första intel-baserade maskiner, som jag på en kollegas inrådan köpte en Mac Mini. Jag tänkte att i värsta fall kunde jag installera Windows eller Linux på den så allt inte var förlorat. Aktuell version av OS X var 10.4, Tiger kallad. Första dagen blev strulig, det är en omställning och jag råkade ut för en kernel panic, något som är lika sällsynt som en blåskärm är för Windows idag.

Men efter första dagen var jag egentligen såld. Här var ett grafiskt snyggt operativsystem med Unix under huven, det var bara att droppa till en terminal och göra saker som man alltid gjort.

Efter det har jag alltid haft åtminstone en Mac tillgänglig hemma och den första Mac mini:n jag köpte gick först till mina föräldrar, sedan tillbaka till mig där den tjänstgjorde som Plex-server innan de slutade stödja 32-bitarsversioner av OS X. Nu har jag pensionerat maskinen men den ska faktiskt användas som printserver hos några släktingar så än kan man ha nytta av den, trots att den alltså är en 32-bitarsmaskin kvar på OS X 10.6.

Och nu har Apple visat upp hur nästa version av OS X, 10.10 eller Yosemite, som kommer till hösten kommer se ut. En lovande uppdatering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar