lördag 14 juni 2014

Mannen som uppfann ping

Den 20 november år 2000 dog Michael Muuss i en bilolycka. Hans namn har dessvärre inte gått till historien trots att nätverkstekniker som jag använder hans program, ping, varje dag i vår yrkesutövning.


Ping använder ICMP-protokollet för att se om en enhet på ett TCP/IP-nätverk svarar och är ett av de mest grundläggande verktygen vi har. Jag vet inget operativsystem idag som skeppas utan kommandot och mycket av originalkoden Michael skrev är förmodligen kvar eftersom hans kod licensierades med BSD-licensen.

Berättelsen om hur ping kom till är i sig underhållande och trots att Muuss fick pris från USENIX för sitt enastående program verkar hans namn vara borttappat i datorhistorien.

Jag tror inte jag kan rätta till det men jag kan i alla fall lyfta på hatten och sända ett hjärtligt tack till Michael Muuss - utan ping skulle mitt jobb vara mycket svårare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar