söndag 30 mars 2014

Raspberry Pi och andra smådatorer

Förutom de fem Raspberry Pi jag skaffat mig har jag även en Beaglebone Black, Cubieboard 1, Cubieboard 2, Cubieboard 3 (Cubietruck), Wandboard (Dual, Quad hade inte lanserats när jag köpte den) och en Udoo Quad.


Jag har kört Nagios på Raspberry Pi men när jag började köra PNP4Nagios, för att göra stiliga grafer över trender, slukade det för mycket I/O och den orkade inte riktigt med. Jag har däremot implementerat en Raspberry Pi med en UPiS på jobb för att kontrollera ifall vi drabbas av strömbortfall. Jag har en Raspberry Pi som kör Smokeping och en Cubieboard som kör MRTG.

Ett tag körde jag en Raspberry Pi som printerserver med CUPS men det fungerade inget vidare med stora dokument. Dels tog det flera minuter innan man fick sin utskrift och sen ville den i stort sett bara skriva ut text, allt annat blev bara skräp. Skrivaren sitter numera på min Mac mini server.

Bäst communitystöd har hur som helst Raspberry Pi, du behöver aldrig vara orolig att du skulle vara den förste som hittar på något specifikt eller nischat med den. Det finns guider och tips om allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar