torsdag 4 december 2014

The working set

Då och då brukar jag lista vilka applikationer jag använder och illustrerar med en skärmbild. Det brukar vara kul att återvända till några år senare.

På Mac OS X använder jag i dag:
Google Chrome som webbläsare. Jag brukar bestämma mig vid installation av datorn vilken jag använder och det kan växla mellan Safari och Chrome. På min nuvarande Mac är det Chrome som gäller.

vi som text-editor. Jag köpte licens för Sublime Text men istället för att lägga ner seriös tid och lära mig den fortsätter jag återvända till vi. Sublime Text finns på Windows, Linux och Mac OS X och licensen man köper täcker alla plattformar.



Evernote hänger med. Klienten dippade när den blev "uppgraderad" för några år sen men de senaste versionerna har blivit mycket bättre, inklusive snabbare synkning. Här sparar jag allt jag tycker är värt att spara, de tidningar jag prenumererar på och får i digitalt format hamnar här, inscannade kvitton, tweets jag vill spara för att läsa senare, digitala kvitton licenser... Ja, det mesta jag vill spara helt enkelt.

DragThing. Apples docka i all ära men DragThing har fler val och möjligheter. Bland de första programmen jag installerar på en ny Mac.

Terminal. Ett tag installerade jag alltid iTerm2 på mina Macar men jag tycker den inbyggda terminalen duger bra som den är ida.

Förhandsvisning. Macens inbyggda klient för att läsa PDF:er och titta på bilder räcker långt för mig.

iPhoto. Jag har alla mina bilder i Macens inbyggda fotoapplikation iPhoto, de synkas automagiskt till och från iPhones och iPads. Ibland fungerar synkningen till och med till Windows-maskiner!

Microsoft Remote Desktop. Microsofts officiella RDP-klient har tagit rejäla kliv och är nu i paritet med sin Windows-dito. En snabb, bekväm klient som bara fungerar.

RealVNC. På Mac-servrar kör jag RealVNC. Det har samma fördelar som Microsoft Remote Desktop och licensen är inte speciellt dyr. Men köp licens, annars krypteras bara själva inloggningen och det är inte idealiskt. Det var inte så längesen man köpte sin RealVNC-licens per plattform men det har man gått ifrån nu. Skaffar man en Enterprise-licens kan du använde den på valfri plattform.

DVDpedia använder jag för att katalogisera min dvd- och blu-ray-filmer. Jag hade i ärlighetens namn gärna bytt ut den men eftersom samlingen finns i den och man är för lat för att börja om så...

Spotify. Jag slängde ut Spotify för ett tag sedan men har återvänt.

XQuartz. Det händer ganska ofta att man behöver X11. Apples officiella X11-server kastades ut från OS X för några versioner sedan och sattaes upp externt under namnet XQuartz. Det är samma kod och den underhålls av Apple men det är självklart en nisch-produkt om man inte är systemadministratör.



Arq. Mina backupbehov täcks idag av Arq, den lägger datat hos Amazon i Glaciertjänsten. Det kostar mig i runda sängar 12 dollar om året. Jag tar bara backup på foto idag. Jag synkar iofs mycket data till Evernote, men det är ingen backup. Det tjatas om backup och det ÄR viktigt. Extremt viktigt. Är det en sak du ska ta tag i är det det här.

Microsoft Office. Det här är ju inte något man väljer. Eftersom alla kör Office måste man ha det. Jag skriver sällan något i Officesviten men alla dokument man tar emot är i något av formaten.

Bartender. Ni vet alla ikoner man samlar på sig uppe i menyn i högra hörnet? Bartender samlar ihop dem du inte vill se hela tiden och håller dem ändå bara en mustryckning bort.



VMware Fusion. Utan en rejäl virtualiseringsmotor är det de facto svårt att klara sig idag. Några verktyg finns bara på OS X men en hel del andra finns bara på Linux, eller Windows. Med Fusion Version 7 Pro kan man numera också koppla upp sig mot vSphere, det är inte i närheten av funktionaliteten i Windows-klienten eller den nya web/flash-klienten men man får förmoda att det jobbas på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar